Tuesday, February 15, 2011

NAKIT









Od kada postoje ljudi i civilizacije postoji i nakit. Kroz istoriju, on nije bio samo moda, već deo statusnog obeležja, socijalne pripadnosti i deo osobe koja ga nosi. Koliko nakit govori o nama?


Psiholozi nakit doživljavaju kao odraz duše, njen lik, u književnom pojimanju reči lik. Jung ga je uvrstio među svoje simbole i tako predstavlja neistraženo bogatstvo podsvesnog. 




Postoje i tumačenja po kojima nakit isijava energiju i svetlost. Mnoge svetske legende tvrde da se drago kamenje rađa iz glave ili zuba zmije (kao smaragd) ili kao biser iz školjke. Legendarni prikaz pokazuje kako sjaj dijamanata ili drugog dragog kamenja ima htonsku svetlost. Uvek je u nakitu kontrast zastupljen: uprkos svojoj tvrdoći evocira strast i nežnost, nešto zaštitničko. 




Feberže























Svaki dragi kamen ima svoje značenje i simboliku. Na primer: smaragd je za alhemičare bio kamen Hermesa, glasnika Bogova; u hrišćanstvu se dovodi u vezu sa bićima pakla, u srednjem veku se vračalo njime, ali i lečilo... Biser je potpuno lunaran (Mesečev) i vezuje se za ženu i vodu; koristio se u evropskoj medicini za lečenje padavice, potištenosti, slaboumnosti... Rubin je u antici bio kamen sreće, u medicini se koristio da zaustavi krvarenje... Inače se srebro smatra lunarnim, a sve lunarno je ženski princip, te je to nakit samo za žene, a zlato je solarno i ima muški princip, te je namenjeno samo muškarcima. 




Nakit nije samo dragi kamen u prirodnom stanju, već i izrađen kamen, delo draguljara i zlatara, ali i osobe za koju se pravi.





Ja, pre svega, verujem da je to simbol osobe koja ga nosi i društva koje ga ceni. Prema tome šta biramo i šta volimo da nosimo, drugima definišemo sebe. Zato svaki nakit treba lepo uskladiti uz garderobu i tu veština žene dolazi najviše do izražaja.



Danas je nakit možda nedevoljno protumačen mlađim generacijama, nedovoljno dobro predstavljen. Mladi nisu upozoreni na sve njegove aspekte, zato ćemo odraze afričkih plemena i indijskih kasti naći kao učestalu pojavu. Mislim na pirsing i tetovažu kao deo današnjeg nakita i vida "ukrašavanja" tela, nečega što definitivno ruži telo, ostaje večno, i kada se ostari, o čemu mlad čovek ne misli, jer je starost nešto što se njemu neće deseti; govorim o nečemu što nikada nije bilo deo naše kulture. 




Razna plemena u Africi su bušila telo, čak su sekli pojedine organe i nosili ih oko vrata, ali, opet, naglašavam, nakit ima svoj fenomen i kulturološki aspekt. Ne treba uvek slepo i bezumno pratiti modu i trend, ali u želji da budemo silno moderni, mnogo se toga zaboravilo i izgubilo - devojke, najpre, svoju ženstvenost, a muškarci svoju muževnost. 





Kroz istorijski vremeplov, a i danas, u svim tumačenjima nakita učestvuje celi lični i društveni razvoj. Nakit je neodvojivi segment društva, vremena i ciklusa, države i kulture u kojoj živimo, običaja, verovanja, sujeverja i dekoracije. Birajte vi nakit, a ne on vas i budite odvažne kada ga nosite. 




"... Kad plešući zvecka živo, porugljivo,
     Taj celi svet metala s draguljima,
     Silno me zanosi, ja bih poludeo
     za svim gde se meša svetlo sa zvucima."  (Šarl Bodler, Cveće zla, XX Nakit)









No comments:

Post a Comment