У
нашој књижевности немамо роман у писмима, али Лазаревићева приповетка Швабица
има елементе епистоларне форме. Зато је роман Гвоздени облаци новина у домаћој књижевности
и заслужује стога посебну пажњу.
Роман
у писмима је низ писама које пише једна или више измишљених личности и која
међусобно повезана остварују елементе епске структуре: ситуацију, радњу,
карактере и сл. Од античке епистоле, која се разгранавала у два смера, ова
форма пролази преко средњег века кроз многобројне варијанте, да би у
седамнаестом и осамнаестом веку доживела поновни процват (Н. Бретон „Пошта с
пакетом лудих писама, 1630; Мадам Диноаје „Писма једне госпође из Париза једној
господи у Авињон, 1716; С. Ричардсон „Памела“, 1740; Русо „Нова Елоиза“, 1761;
Гете „Јади младог Вертера“, 1774; Ш. де Лаклоа „Опасне везе“, 1782...).
Роман
Гвоздени облаци Бранислава Јанковића композиционо је подељен на три дела, а има
и пролог и епилог. После пролога Крађа неба прва књига Убиства у харему почиње
писмом Зекерија-паше које је препуно клетви и мржње.
„Узун Хајдар-аго,
Знаш ли сам колико те мрзим, те ово писање тера
моје великодушно срце да брже куца, али не од радости и усхићења, већ од мржње
и беса. Даће добри Алах да ти дођем на џеназу и попишам се на твој гроб.“
Оно што одмах примећујемо у овој преписци јесте
да мржња има женско име које ова два лика судбоносно везује. Кроз роман се
двадесет и један пут размењују писма ових јунака и последњи сегмент књиге,
епилог, састоји се од писма Зекерија-паше. Зекерија-паша је заповедник Ниша и
тако се и потписује,али потписи ових ликова могу чинити посебан сегмент овога
романа, можда и јесу његов највећи бисер, како се даље развијала приповедна
нит:
„Узун Хајдар-ага, заповедник Лесковца, што му ни
бабе угљеваре не извадише бол, залуд гасећи жар у ивањданској води.“
„Зекерија-паша, роб овог проклетог града и слуга
своје амбиције.“
„Узун Хајдар-ага, заповедник Лесковца, али роб
свог срца, цркло дабогда и пси га сокацима развлачили.“
„Зекерија-паша, стари брод исцепаних једара.“
„Зекерија-паша, само то и ништа више, јер све се
претвара у прах и прашину.“
„Узун Хајдар-ага, само то и ништа више, јер и
прашина зна да замагли поглед и изазове сузе, а он ни то.“
„Зекерија-паша, господар једног великог облака
прашине и песка, неколиких песама и ковчега горчине, арам му било сваког сна.“
Узун Хадар-ага је некада био Видоје, отет од
родитеља послат је у јаничаре. На самом почетку размене писама, поред мржње
повезане ликом жене, коју су обојица много волели и о коју су се, док је била
жива, много огрешили, сазнајемо да се догодило убиство у пашином хамаму и да им
распоп Јеврем Утвић, главни јунак романа, мора помоћи како би се ухватио
починилац. Писма полако, како се радња захуктава, доживљавају метаморфозе –
пише се о кошмарима, о тузи, о Србима као народу који Турци поробљавају, пише
се о старости, о мукама, несрећи, живима и мртвима, Утвићевој способности да
комуницира са неживима, али и о њој, што одржава тензију међу њима до самога
краја. Тако ће и бисери ове епистоларне форме, потписи, доживети такође
промену:
„Узун Хајдар-ага, који ће једном, јер овај свет
се клати час на једну час на другу страну, можда постати пријатељ
Зекерија-паши, јер их не спаја само вера, већ и иста сећања и осећања. Е, сад,
кога и колико више боле, то ће одредити наша срца, што старија, то тврђа,
камену слична. А што је крто, лако се разбије.“
Убица и даље наставља, недужне жене у пашином
хамаму страдају, па паша аги детаљно описује како се одвија истрага и, између
осталог, истиче и забринутост за свој живот. Одлазећи са Утвићем и Јусуфом у
тајне лагуме открива старост тих пролаза док је по њихим зидовима исписан
келтски језик. Али је, ходајући кроз мрак и прошлост тих лагума, Зекерија почео
другачије да гледа на распопа, никако не разумевајући шта овога тера да толики
бол наноси себи, слушајући гласове авети и духова који обитавају у подземним
пролазима. А онда је схватио – Јеврем је и сам тражи смрт! После напада који се
десио у тим пролазима, Јеврем је нестао.
У једном тренутку ага се разболео, па није
одговорио на једно писмо, по чему видимо да су паши писма једина радост. И то
је моменат када о жени, која их спаја, добијамо пуну слику и када њеним именом,
Лејла, исписујемо њихову мржњу. Паша је Лејлин брат који није одобрио везу
млађе сесте и аге. Побегла је с агом, али их је паша стигао у потери и
раздвојио. Сестра се од туге разболела. Узун или Видоје је успео да стигне на
време и испуни јој жељу да види зору над Босфором. У његовом наручју је срећна
преминула. На самрти је заветовала свог вољеног да опрости њеном брату и да га
чува.
У наредним писмима ага објашњава да је Булут
убила три жене из хамама које су паши спремале смрт, да су га заједно штитили
од убице. Зекерији се ближи смрт и роман се завршва следећим речима:
„Не можеш небом напунити џепове.
Зекерија-паша, старац који је пошао да се игра, јер је живот само то. И ништа
више.“
Писма су неодвојиви сегмент Гвоздених облака и чине да у жанровском смислу ово јесте роман
у писмима. Лепота ових писама је немерљива, начин обраћања, потписи као
најлепши део у епистоларној форми који су сами по себи оригинална творевина,
елиптично згуснути симболиком и суштином, све то их уврстава у сами врх наше
књижевности и мишљења сам да овом роману није поклоњена пажња какву заслужује.
Издвојила сам један сегмент овога уметничког дела, стављајући по страни остале
композиционе чиниоце, ликове, симболику, стил и језик аутора. Најсрдачније
препоручујем књигу за читање која је новина не само жанровски у домаћој
књижевности, већ и по утиску након читања који ће вас држати дуго и што ће вас
терати да јој се изнова враћате.
No comments:
Post a Comment